Welcoming unaccompanied foreign minors in Latina: the biography of a service

Authors

  • Gaetana Tiziana Iannone Università degli Studi di Roma Tre

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/22130

Keywords:

UFMs, case study, service, territory, planning

Abstract

Contemporary migration processes are characterized by a high degree of complexity, determined by macro-structural, economic, and social factors that influence individual and collective mobility trajectories. In countries of origin, migration is often motivated by economic precariousness, political instability, armed conflict, and overpopulation, which limit opportunities for development and individual security. In this context, unaccompanied foreign minors (UFMs) constitute a distinctive and particularly vulnerable segment of migration. This phenomenon cannot be considered exclusively as an emergency, but rather as a structural migration pattern rooted in time. This case study examines the role of the Municipality of Latina in managing the reception of UFMs, highlighting the critical issues and potential of local integration policies. Through a qualitative approach, based on interviews with privileged witnesses—social workers and cultural mediators from the Minors’ Office—and on the analysis of service documentation, the aim is to reconstruct the operational practices and intervention models adopted. The analysis delves into bureaucratic and administrative difficulties, social and work integration strategies, and the role of local welfare in building protection and safeguarding pathways for these young people (EASO, 2022).

References

Agostinetto L. e Bugno L. (2019), L’assenza vicina. Minori stranieri non accompagnati, famiglia e lavoro educativo. In «Consultori Familiari Oggi», Vol. 27, n. 1, pp. 54-67.

Ambrosini M. (2012), Governare città plurali. Politiche locali di integrazione, Milano, FrancoAngeli.

Appadurai A. (2005), Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization, Minneapolis, University of Minnesota Press.

Arnosti C. (2006), Affido senza frontiere. L’affido familiare dell’adolescente straniero non accompagnato, Milano, FrancoAngeli.

Biagioli R. (2018), Traiettorie migranti. Minori stranieri non accompagnati. Racconti e storie di vita, Pisa, ETS.

Bianchi L. (2024), Letteratura di riferimento. In L. Bianchi, M. Fiorucci e V. Riccardi (a cura di), Costruire comunità educanti per i minori soli, Milano, FrancoAngeli, pp. 27-50.

Burgio G. (2022), Pensare la trama che connette. Un approccio sistemico e narrativo ai percorsi dei MSNA. In «Civitas Educationis», Vol. 11, n. 2, pp. 167-187.

Catarci M. e Rocchi M. (2017), The inclusion of Unaccompanied Minors in Italy. In «Education Sciences & Society», Vol. 2, pp. 109–126.

Charmaz, K. (2006), Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London, Sage Publications.

Chiodini L. e Milano R. (2010), I volti dell’integrazione. Il ruolo delle comunità locali, dei cittadini e dei mass media nei processi di inclusione dei rifugiati in Italia, Roma, Anci-Cittalia.

Codice Civile, Regio Decreto 16 marzo 1942, n. 262, con successive modifiche e integrazioni.

Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza (Convention on the Rights of the Child - CRC), adottata dall’ONU il 20 novembre 1989, ratificata in Italia con Legge 27 maggio 1991, n. 176.

Corbin, J. e Strauss, A. (2008), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd ed.), Thousand Oaks, CA, Sage Publications.

Decreto del Presidente del Consiglio dei Ministri, 9 dicembre 1999, n. 535, Regolamento concernente i compiti del Comitato per i minori stranieri, Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 20 del 25 gennaio 2000.

Decreto Legislativo 18 agosto 2015, n. 142, Attuazione della direttiva 2013/33/UE relativa alle norme sull’accoglienza dei richiedenti protezione internazionale, Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 214 del 15 settembre 2015.

Decreto Legislativo 15 giugno 2015, n. 81, Disciplina organica dei contratti di lavoro e revisione della normativa in tema di mansioni (Testo organico dell’apprendistato, Jobs Act), Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 144 del 24 giugno 2015 – Supplemento Ordinario n. 34.

Decreto Legislativo 23 maggio 2003, n. 85, Disposizioni in materia di protezione dei minori stranieri non accompagnati, Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 132 del 10 giugno 2003.

Denzin, N.K. (1978), The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods, New York, McGraw-Hill.

EASO (2022), Vademecum operativo per la presa in carico e l’accoglienza dei minori stranieri non accompagnati. In https://www.interno.gov.it/sites/default/files/2022-08/24._vademecum_per_la_presa_in_carico_dei_minori_stranieri_non_accompagnati.pdf. (consultato il 25/05/2025).

Fiorucci M. (2020), Educazione, formazione e pedagogia in prospettiva interculturale, Milano, FrancoAngeli.

Iannone G.T. (2025), Sfide educative e progettualità emancipanti, Roma, RomaTrE-Press.

Legge 17 maggio 1999, n. 144, Misure in materia di investimenti, occupazione e infrastrutture, art. 68 (Obbligo formativo fino ai 18 anni), Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 118 del 22 maggio 1999.

Legge 11 agosto 2003, n. 228, Misure contro la tratta di persone, pubblicata nella Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Serie Generale n. 195 del 23 agosto 2003.

Legge 4 maggio 1983, n. 184, Disciplina dell’adozione e dell’affidamento dei minori, Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 133 del 17 maggio 1983, modificata dalla Legge 28 marzo 2001, n. 149.

Legge 7 aprile 2017, n. 47, Disposizioni in materia di misure di protezione dei minori stranieri non accompagnati, Gazzetta Ufficiale Serie Generale n. 93 del 21 aprile 2017.

Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla famiglia? Esiti da una ricerca qualitativa nella Regione Emilia-Romagna. In «RIEF - Rivista Italiana di Educazione Familiare», n. 1, pp. 97–112.

Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (MLPS), Report statistico sulla presenza dei MSNA in Italia, aggiornato al 28 febbraio 2025.

Mortari L. (2008), Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche, Roma, Carocci.

Mortari, L. (2007), Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma, Carocci Editore.

Patton, M.Q. (2002), Qualitative Research and Evaluation Methods (3rd ed.), Thousand Oaks, CA, Sage Publications.

Pavesi G.G. e Valtolina N. (2020), Buone pratiche per l’accoglienza dei minori non accompagnati. Sistemi di inclusione e fattori di resilienza, Milano, FrancoAngeli.

Pilastro europeo dei diritti sociali (2017), proclamato dal Parlamento europeo, dal Consiglio dell’UE e dalla Commissione europea durante il Vertice sociale per l’occupazione equa e la crescita, Göteborg.

Sayad A. (1999), La doppia assenza. Dalle illusioni dell’emigrato alle sofferenze dell’immigrato, Milano, Raffaello Cortina Editore.

Segatto B., Di Masi D. e Surian A. (2018), L’ingiusta distanza. I percorsi dei minori stranieri non accompagnati dall’accoglienza alla cittadinanza, Milano, FrancoAngeli.

Stake R.E. (1995), The Art of Case Study Research, Thousand Oaks, CA, Sage Publications.

Testo unico sull’immigrazione, Decreto Legislativo 25 luglio 1998, n. 286, Gazzetta Ufficiale.

Yin R. (1994), Case Study Research: Design and Methods, Thousand Oaks, Sage Publications.

Zabotto R. e Bizzi E. (2014), I tirocini formativi. In M. Zamarchi (a cura di), Minori stranieri non accompagnati. Modelli di accoglienza e strategie educative. Il caso Venezia, Milano, Guerini, pp. 171-179.

Published

2025-11-27

How to Cite

Iannone, G. T. (2025). Welcoming unaccompanied foreign minors in Latina: the biography of a service. Educazione Interculturale, 23(2), 78–90. https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/22130