Unaccompanied foreign adults. The transition to adulthood: a scoping review
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/22119Keywords:
unaccompanied foreign minors, transition to adulthood, socio-occupational insertion, scoping review, intercultural pedagogyAbstract
This paper takes as its theme the delicate – and much under-investigated – transition phase to adulthood of unaccompanied foreign minors, broadening its gaze to the European context. After sketching the complexity of the phenomenon and outlining its essential pedagogical relevance, a systematic scoping review is presented to identify cross-cutting and recurring elements – such as labour market placement, legal status, educational pathways, and social support networks – found in the literature. What emerges, both in terms of quantity and research data, is quite modest and indicates the need for the development of this crucial area of inquiry.
References
Agostinetto L. (2021), Il paradigma interrogante dei Minori Stranieri Non Accompagnati. Sfide, questioni e pratiche educative. In P. Marone e P. Sozio (a cura di), Contesti multiculturali: problemi, metodi e pratiche educative, Milano-Udine, Mimesis Edizioni, pp. 105-125.
Agostinetto L. (2025), Ragazzini che migrano soli Pericoli, diritti ed emancipazione dei Minori Stranieri Non Accompagnati. In I. Biemmi ed E. Macinai (a cura di), Rimettere i diritti al centro. Infanzia, partecipazione, equità, Milano, FrancoAngeli, in press.
Agostinetto L. e Bugno L. (2019), L’assenza vicina. Minori stranieri non accompagnati, famiglia e lavoro educativo. In «Consultori familiari oggi», Vol. 1, pp. 54-67.
Albarello F., Menegatti M. e Moscatelli S. (2022), Psicologia sociale del pregiudizio, Milano, Raffaello Cortina Editore.
Altin R. (2024), Memorie dislocate e biografie spezzate di Minori Stranieri Non Accompagnati. In «Archivio antropologico mediterraneo», Vol. 26, n. 2, pp. 1-17.
Argento G. (2024), The Reception System for Unaccompanied Migrant Minors Italy: An Overview. In G. Tumminelli E R.T. Di Rosa (a cura di), Empowering Migrant Inclusion, Cham, Springer Nature Switzerland, pp. 9-21.
Baños R.V., Martí A.S., Niella M.F. e Corti F. (2024), Acción socioeducativa con jóvenes que migran solos. In «Bórdon Revista de Pedagogia», Vol. 76, pp. 125-143.
Berthe-Kone O., Granero Molina J., Fernández-Sola C., Jiménez-Lasserrotte M.D.M. e Robles-Bello M.A. (2025), Experiences and needs of unaccompanied irregular migrant minors who arrive in Spain on small boats: A qualitative study. In «Global Mental Health», Vol. 11, pp. 1-10.
Biagioli R. (2018), Traiettorie migranti. Minori stranieri non accompagnati. Racconti e storie di vita, Pisa, ETS.
Bichi R. (2024), Unaccompanied migrant minors in Italy: Numbers and the transition to adulthood. In Empowering migrant inclusion: Professional skills and tools, Cham, Springer Nature Switzerland.
Buchanan A. e Kallinikaki T. (2018), Meeting the needs of unaccompanied children in Greece. In «International Social Work», Vol. 63, pp. 206-219.
Burgio G. e Muscarà M. (2018), Laboratorio Sicilia. Percorsi di integrazione socio-lavorativa per i minori stranieri non accompagnati. In A. Traverso (a cura di), Infanzie movimentate. Ricerca pedagogica e progettazione nei contesti di emergenza per minori stranieri non accompagnati, Milano, Franco Angeli, pp. 159-171.
Cadei L., Torri A. e Meschini W. (2016), Isolés, mais connectés: le cas de mineurs étranger non accompagnés. In «Rivista Italiana di Educazione Familiare», Vol. 2, pp. 87-101.
Çelikaksoy A. e Wadensjo E. (2017), Refugee Youth in Sweden Who Arrived as Unaccompanied Minors and Separated Children. In «Journal of Refugee Studies», Vol. 30, n. 4, pp. 530-553.
Cerniglia L. e Cimino S. (2012), Minori immigrati ed esperienze traumatiche: una rassegna teorica sui fattori di rischio e di resilienza. In «Infanzia a adolescenza», Vol. 11, n. 1, pp. 11-24.
De Michiel F. (2020), La protezione e l’inserimento lavorativo dei minori stranieri non accompagnati. In «Lavoro e diritto», Vol. 1, pp. 88-115.
Díaz-Esterri J., De-Juanas Á., Goig-Martínez R.M. e García-Castilla F.J. (2025), Risk and protective factors in the training-employment trajectory of young adult migrants who have left the guardianship system. In «International Journal of Social Welfare», Vol. 34, n. 1, pp. 1-12.
Eckmann M. e Eser Davolio M. (2009), Educare al confronto. Antirazzismo, Lugano, Giampiero Casagrande Editore.
European Committee of the Regions (2025), The role of local authorities in protecting and integrating migrant and refugee unaccompanied minors – Best practices and challenges, Publications Office of the European Union.
European Union Agency for Asylum (EUAA) (2022), The principle of the best interests of the child. In https://euaa.europa.eu/guidance-reception-unaccompanied-children/principle-best-interests-child#:~:text=Please%20cite%20as:%20EUAA%2C%20',of%20international%20migration%20(8) (consultato il 04/06/25).
European Union DG Home, Migration and Home Affairs (2025), Asylum in the EU. In https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/migration-and-asylum/asylum-eu_en#evolution-of-eu-legislation-on-asylum (consultato il 04/06/25).
Eurostat (2024), Migration and asylum in Europe - 2024 edition. In https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/migration-2024 (consultato il 04/06/25).
Eurostat (2025), Statistics Explained. Migration to and from the EU. In https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Migration_to_and_from_the_EU (consultato il 04/06/25).
Ghazinour M. (2021), Are the problems and motives clear enough? A study on the placement of unaccompanied asylum-seeking minors at compulsory care institutions in Sweden. In «Journal of Refugee Studies», Vol. 34, pp. 1675-1694.
Ghirotto L. (2020), La systematic review nella ricerca qualitativa: metodi e strategie, Roma, Carocci.
Gimeno-Monterde C., Gómez-Quintero J.D. e C. Aguerri (2021), Unaccompanied young people and transition to adulthood: Challenges for child care services. In «Children and Youth Services Review», Vol. 121, 105858, pp. 1-8.
Giroux Henry A. (2023), Pedagogia critica, Roma, Edizioni Anicia.
Gómez-Vicario M. e Gutiérrez-Sánchez J.D. (2024), The situation of Unaccompanied Migrant Minors and Young People in Shelters and Protection Centers in Andalusia (Spain). «Residential Treatment for Children&Youth«, Vol. 41, pp. 95-112.
Heimli O.M., Kvestad I., Bøe T., Sayyad N., Nilsen S.A., Randal S. e Askeland K.G. (2024), Protective factors associated with resilience among unaccompanied refugee minors after settling in Norway: a matched cross-sectional study. In «European Child & Adolescent Psychiatry», Vol. 33, pp. 2013-2822.
hooks b. (2023), Insegnare il pensiero critico. Saggezza pratica, Milano, Meltemi.
ISMU Foundation (2019), At a Crossroad. Unaccompanied and Separated Children in their Transition to Adulthood in Italy, UNICEF, UNHCR e IOM, Roma.
Lorenzini S. (2018), L’intervento educativo nelle comunità di seconda accoglienza per Minori Stranieri Non Accompagnati: quale valore alla prospettiva pedagogica interculturale nei riferimenti teorici e nelle prassi educative? Esiti da una ricerca qualitativa in Emilia-Romagna. In A. Traverso (a cura di), Infanzie movimentate. Ricerca pedagogica e progettazione nei contesti di emergenza per minori stranieri non accompagnati, Milano, FrancoAngeli, pp. 172-190.
Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla famiglia? Esiti da una ricerca qualitativa nella Regione Emilia-Romagna. In «Rivista Italiana di Educazione Familiare», Vol. 14, n. 1, pp. 97-121.
Mels C., Derluyn I. e Broekaert E. (2008), Social support in unaccompanied asylum-seeking boys: A case study. In «Child: Care, Health and Development», Vol. 34, n. 6, pp. 757-762.
Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2024), Rapporto di approfondimento sui minori stranieri non accompagnati. In https://www.lavoro.gov.it/priorita/pagine/minori-stranieri-non-accompagnati-italia-online-il-rapporto-con-i-dati-aggiornati-al-31-dicembre-2024 (consultato il 17/10/2025).
Moher D., Liberati A., Tetzlaff J., Alman D.G. e The PRISMA Group (2015), Linee guida per il reporting di revisioni sistematiche e meta-analisi: Il PRISMA Statement. In «Evidence», Vol. 7, n. 6, e1000114.
Monacelli N. e Fruggeri L. (2012), Soli ma non isolati. Rete connettiva e fattori di resilienza nei vissuti dei minori stranieri non accompagnati. In «Rassegna di Psicologia», Vol. XXIX, n. 1, pp. 29-48.
Official Journal of the European Union, Directive 2011/95/EU of the European Parliament and of the Council of 13 December 2011. In https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32011L0095 (consultato il 04/06/25).
Saglietti M. e Zucchermaglio C. (2010), Minori stranieri non accompagnati, famiglie d’origine e operatori delle comunità: quale rapporto?. In «Rivista di Studi Familiari», Vol. 1, pp. 53-54.
Salinaro M., (2021), Adolescenza migrante. Le sfide all’accoglienza e all’inclusione di giovani “in transito”. In «Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education», Vol. 25, n. 61, pp. 33-42.
Sayad A. (2004), The suffering of the immigrant, Polity Press.
Seaman M. e Stites E. (2022), Family Matters: Older Refugee Minors in Vienna and Factors for Resilience. In «Journal of Refugee Studies», Vol. 35, n. 2, pp. 988-1010.
Servizio Studi Senato e Camera (2023), Minori stranieri non accompagnati. Quadro giuridico europeo e nazionale. In https://www.senato.it/service/PDF/PDFServer/BGT/01393678.pdf (consultato il 04/06/25).
Stallwitz A., Nordgren J. e Richert T. (2024), “Not having a real life”: psychosocial functions of using and selling drugs among young Afghan men who came to Sweden as unaccompanied minors. In «Journal of Ethnic and Migration Studies», Vol. 50, n. 14, pp. 3570-3590.
Traverso A. (2018), Infanzie migrate e interventi educativi nei contesti di emergenza per Minori Stranieri Non Accompagnati. Una Ricerca azione partecipata, in Id. (a cura di), Infanzie movimentate. Ricerca pedagogica e progettazione nei contesti di emergenza per minori stranieri non accompagnati, Milano, Franco Angeli.
Valtolina G. (2008), Minori stranieri non accompagnati: tra bisogni, lusinghe e realtà. In R. Bichi (a cura di), Separated children. I minori stranieri non accompagnati, Milano, Franco Angeli, pp. 65-84.
Valtolina G. (2016), Tra rischi e tutela. I minori stranieri non accompagnati. In «Studi Emigrazione», n. 201, pp. 81-95.
Zabotto R. e Bizzi E. (2014), I tirocini formativi. In M. Zamarchi (a cura di), Minori stranieri non accompagnati. Modelli di accoglienza e strategie educative. Il caso Venezia, Milano, Guerini, pp. 171-179.
Zanfrini L. (2010), I “confini” della cittadinanza: perché l’immigrazione disturba. In «Sociologia del Lavoro», n. 117, pp. 40-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luca Agostinetto, Lisa Bugno, Charaf El Bouhali

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.